ORGANISASJONENS FORMÅL

Formål

Idrettslaget Pol har som formål å drive idrett organisert i Norges Idrettsforbund og Olympiske og paralympiske komité (NIF). Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, felleskap, helse og ærlighet.

Organisasjon

Idrettslaget er medlem av NIF gjennom Rogaland Idrettskrets. Idrettslaget er medlem av de(t) særforbund som lagets årsmøte bestemmer. Laget har sete i Stavanger kommune og er medlem av Idrettsrådet i Stavanger. Idrettslaget er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer. Reglene i NIFs lov kapittel 1, 2, 10 11, 12, 13 og 14 gjelder idrettslaget uavhengig av hva som måtte stå i idrettslagets egen lov.

Fotball for alle

IL Pol skal særlig legge vekt på lavterskelaktivitet for barn og unge. IL Pol skal være seg bevisst sitt ansvar som frivillig organisasjon i nærmiljøet i Kalhammeren, på Tasta, Kampen og Bjergsted.

IL Pol skal legge til rette for lavterskelaktivitet og særlig ta hensyn til familier som holder til i kretser som scorer lavt på levekårsundersøkelsen i Stavanger kommune.

Barnefotballavdelingen skal preges av lavterskeltilbud, hvor alle barn, uansett ferdighetsnivå skal tilbys en mestringsarena gjennom fotball og annen idrettsaktivitet klubben legger til rette for.

Medlemskontingent

Kontingenten betales forskuddsvis og størrelsen fastsettes hvert år av årsmøtet. Lavterskeltilbudet skal gjenspeiles i klubbens kontingenter.

IL Pol skal kunne tilby klubbens medlemmer Stavangers laveste medlemskontingent for barnefotball. Fotballkontingentene skal starte på 500 kroner for ett års medlemskap. Kontingentinntektene i barneavdelingen skal i sin helhet gå til barnas aktivitetstilbud.

Medlemmer

Alle som innordner seg idrettslagets og overordnede idrettsmyndigheters lover kan tas opp som medlem. Forøvrig plikter ethvert medlem å overholde NIFs, dets organisasjonsledds, samt idrettslagets lover og bestemmelser.

En søker kan ikke tas opp som medlem uten at økonomiske forpliktelser til andre organisasjonsledd i NIF er gjort opp. Medlemskap i laget er først gyldig og regnes fra den dag kontingenten er betalt.

IL Pol plikter å føre elektroniske medlemslister i idrettens nasjonale medlemsregister i tråd med retningslinjer gitt av Idrettsstyret.

Frivillig arbeid og dugnadsarbeid

Organisasjonsarbeidet i IL Pol drives av frivillige. Klubben kan, etter styrets vedtak, nøkternt honorere trenere og lagledere og kompensere for faktiske utgifter. Refusjon for nødvendige utlegg mottas mot framvisning av kvittering.

Politiattester

Alle tillitsvalgte og trenere skal framlegge politiattest. Klubbens årsmøte velger en ansvarlig for at politiattester legges fram og godkjennes for personer med tillitsverv i klubben.

Årsmøtet

Årsmøtet er IL Pols øverste organ. Årsmøtet holdes hvert år innen mars måned. Årsmøtet innkalles av styret med minst to ukers varsel direkte til medlemmer eller via klubbens informasjonskanaler.

Fullstendig sakliste og andre nødvendige saksdokumenter med forslag må være tilgjengelig for medlemmene senest en uke før årsmøtet. Alle idrettslagets medlemmer har adgang til årsmøtet. Årsmøtet ledes av valgt dirigent. Dirigenten behøver ikke å være medlem av idrettslaget.

1. Årsmøtet har følgende oppgaver:
  2. Godkjenne de stemmeberettigede.
  3. Godkjenne innkallingen, sakliste og forretningsorden.
  4. Velge dirigent, sekretær samt 2 representanter til å underskrive protokollen.
  5. Behandle idrettslagets årsmelding, herunder eventuelle gruppeårsmeldinger.
  6. Behandle idrettslagets regnskap i revidert stand.
  7. Behandle innkomne forslag og saker.
  8. Fastsette medlemskontingent.
  9. Vedta idrettslagets budsjett.
  10. Behandle idrettslagets organisasjonsplan.
  11. Fastsette hvilke undergrupper idrettslaget skal organisere. Slikt vedtak må fattes med 2/3 flertall.
  12. Foreta følgende valg: a) Leder og nestleder b) 2 styremedlemmer og 2 varamedlemmer c) Øvrige valg i henhold til årsmøtevedtatt organisasjonsplan. d) Valg av revisorer e) Representanter til ting og møter i de organisasjoner idrettslaget er tilsluttet. f) Valgkomité med leder og 2 medlemmer for neste årsmøte.

Leder og nestleder velges enkeltvis. De øvrige medlemmer til styret velges samlet. Disse velges for to år, men slik at kontinuitet sikres. Deretter velges varamedlemmene samlet.

Antall medlemmer

Idrettslaget Pol hadde ved utgangen av 2021 vel 460 medlemmer, av disse var rundt 380 medlemmer tilknyttet barneavdelingen, hvorav rundt 40 prosent jenter. Øvrige var tilknyttet senioravdelingen, støttemedlemmer og hadde frivillige verv i klubben.